تبلیغات
طب کودکان - چاقی کودکان
طب کودکان
تندرستی یکی از نعمتهای بزرگ پروردگار است که زندگی بدون آن لذتی ندارد.

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

چاقی کودکان

چاقی کودکان

در حال حاضر میزان چاقی در کودکان زیر پنج سال کشور نسبت به ۱۰سال گذشته دوبرابر شده که علت عمده آن به رفتار والدین وابسته است زیرا کودکان در این سن از والدین خود الگو می‌گیرند. اگر وزن فرزند شما از سن سه سالگی از حد طبیعی خارج شد، بیشتر مراقب رژیم غذایی وی باشید. البته این بدان معنی نیست كه در چنین شرایطی كودك خود را تحت یك رژیم لاغری سخت قرار دهید. باید در نظر داشت چنین رژیمی ممكن است فاقد ویتامین ها و املاح معدنی لازم برای رشد كودك باشد. 


كودك از تركیبات موجود در مواد غذایی اطلاعی ندارد. مجبور كردن كودك به پیروی از یك رژیم غذایی سخت، ممكن است باعث شود كه به طور پنهانی از مواد غذایی استفاده كند كه در این صورت نه تنها كودك شما كاهش وزنی نخواهد داشت، بلكه روز به روز به وزن او نیز افزوده می شود. 

سعی كنید هر ماه قد و وزن كودك خود را یاد داشت نموده و با كارت بهداشتی ( منحنی رشد كودك ) تطبیق دهید.
البته انجام این كار باید با دقت زیادی صورت گیرد تا به صورت وسواس درنیاید.بهترین روش این است كه كودك را نزد پزشك و متخصص ببرید و برنامه غذایی مناسبی را كه برای كودك توصیه می كنند ، رعایت كنید. 

كودك باید هر روز از تمام وعده های غذایی بهره مند شود.
چنانچه كودك شما برای خوردن صبحانه اشتها نداشت، مقداری نان و پنیر را به صورت ساندویچ درست كنید تا هر زمان كه میل داشت ، بخورد.غذای عصرانه را جزء وعده های غذایی او به حساب آورده و تعداد وعده های غذایی را به چهار وعده افزایش دهید. 

به كودك اجازه ندهید تا هنگام تماشای تلویزیون تنقلات و خوراكی بخورد.
ساندویچ هایی مانند همبرگر و سوسیس به علت دارا بودن چربی زیاد باید با احتیاط مصرف شوند. 

تنقلات و شیرینی جات را كمتر در اختیار كودك خود قرار دهید؛ زیرا این گونه خوراكی ها حاوی كالری زیادی هستند. در ضمن مصرف زیاد آن ها ممكن است باعث اسهال شود.

علل چاقی دوران كودكی

چاقی به معنای افزایش چربی های زائد بدن است. تعریف واحدی برای بیان چاقی كودكان وجود ندارد. بعضی متخصصین معتقدند می توان از BMI استفاده كرد. 

عده ای دیگر می گویند اگر وزن كودك 20 درصد بیشتر از وزن یك كودك سالم و متناسب هم قد خود باشد، دچار چاقی است.

چاقی دوران كودكی یكی از مهم ترین مسائل پزشكی و بهداشتی است. چاقی تاثیر زیادی بر روی زندگی كودك دارد و خطر ابتلا به بیماری ها را در او افزایش می دهد؛ همچنین باعث ایجاد مشكلات روحی و اجتماعی می شود. احتمال بروز چاقی در بزرگسالی در كودكان چاق زیاد است و همچنین خطر بیماری هایی مثل بیماری قلبی و سكته را افزایش می دهد.

اگر كودك شما چاق است می توانید جلوی افزایش وزن او را بگیرید. پدر و مادر می توانند به كودك خود كمك كنند تا وزن خود را در حد طبیعی نگه دارد.

- در دوران نوزادی، شیرخوارگی و زمان شروع غذای كمكی، می توانید از چاقی كودك پیشگیری كنید.

- در سنین پائین كودكی، بایستی به كودك میان وعده های مغذی و كم چرب بدهید و هر روز او را تشویق به انجام فعالیت بدنی شدید( مثل انواع ورزش ها ) كنید.

- به بچه های بزرگتر می توانید یاد دهید كه غذاهای سالم و مغذی را برای خود انتخاب كنند و ورزش های مفید را انجام دهند. همچنین باید مدت زمان تماشای تلویزیون و بازی كامپیوتری یا ویدئویی را كاهش دهند.

كودكانی كه به طور مرتب بیشتر از نیازشان، انرژی دریافت می كنند، دچار وزن اضافی می شوند كه اگر چنین روندی تغییر نكند، كودك بیش از پیش چاق خواهد شد.


عوامل مختلف زیادی باعث عدم تعادل بین انرژی مصرفی و دریافتی می شود، كه شامل موارد زیر است:

1- عوامل ژنتیكی 

- در بعضی خانواده ها، چاقی ارثی است.

- احتمال چاقی در كودكی كه پدر، مادر، برادر یا خواهرش چاق هستند، زیاد است.

- عوامل ژنتیكی و ارثی به تنهایی باعث چاق نمی شوند. بلكه چاقی زمانی اتفاق می افتد كه كودك بیشتر از مقدار موردنیاز، انرژی دریافت كند.


2- عادات غذایی 

- امروزه افراد غذاهای سالم و مغذی مثل میوه، سبزی و غلات كامل ( سبوس دار ) را كمتر و غذاهای آماده، خوراكی های فرآوری شده و نوشابه را بیشتر مصرف می كنند.

- این غذاها دارای چربی و كالری بالایی هستند، ولی سایر موادمغذی در آنها كم است.



3- فعالیت بدنی و ورزش 

- رایج شدن تماشای تلویزیون، بازی های كامپیوتری و ویدئویی در بین كودكان باعث كاهش تحرك بدنی در آنها شده است. به عنوان مثال، كودكان آمریكایی بطور متوسط روزانه 3 ساعت به تماشای تلویزیون می پردازند.

چنین كارهایی علاوه بر اینكه باعث عدم تحرك و كاهش مصرف انرژی می شود، بلكه در اینگونه مواقع، كودك خوراكی ها و تنقلات پركالری فراوانی مصرف می كنند.

- والدین به علت نگرانی برای سلامتی كودكان خود، از شركت آنها در كلاس های ورزش بعد از مدرسه، جلوگیری می كنند.



4- بعضی شرایط بدنی و بیماری ها می توانند باعث چاقی شوند، ولی خیلی نادر است؛ مثل عدم تعادل هورمونی و سایر مواد شیمیایی و نیز اختلالات ارثی در متابولیسم بدن. 



5- بعضی داروها با تغییر فرآیند غذاها در بدن، یا ذخیره چربی باعث بروز چاقی می شوند. 




روش های تعیین چاقی :

1- نمودارهای وزن بر اساس قد 

این نمودارها مقادیر وزن مناسب و اضافه وزن كودك را بر اساس قد او نشان می دهد. بسیاری از مراقبین بهداشت معتقدند وقتی وزن كودك بیشتر از 20 درصد مقدار طبیعی باشد ، دچار چاقی است.

اما این نمودارها بر اساس ویژگی های فردی هر كودك نیست. زمانی كه می خواهیم چگونگی رشد او را بر اساس نمودار تعیین كنیم، بایستی سن و الگوی رشد كودك را در نظر گرفت.

بعنوان مثال، بعضی كودكان قبل از جهش رشد، وزن اضافه می كنند و این بدان معنا نیست كه چاق خواهند شد.



2- درصد چربی بدن 

درصد چربی بدن، شاخص خوبی برای تعیین چاقی است. اگر بیشتر از 25 درصد از وزن بدن در پسران چربی باشد و در دختران بیشتر از 32 درصد، علامت چاقی است.

اما تعیین دقیق درصد چربی بدن كار مشكلی است. بیشتر روش های دقیق اندازه گیری، وسایل مخصوصی دارند كه در مطب اكثر پزشكان وجود دارد.

اگر ضخامت چربی بدن توسط یك متخصص و با دقت كامل اندازه گیری شود، پاسخ درست و قابل اعتمادی می دهد و در غیراین صورت خیر.




3- شاخص توده بدنی (Body Mass Index ) 

این روش نسبت وزن فرد را به قد او می سنجد و همانند BMI بزرگسالان می باشد كه برای تعیین چاقی به كار می رود. BMI یا شاخص توده بدنی از تقسیم وزن ( به كیلوگرم ) بر مجذور قد ( به متر ) به دست می آید. مطابق با فرمول زیر:

BMI مساوی می شود با وزن ( به كیلوگرم) تقسیم بر قد به توان 2( به متر ).

BMI با درصد چربی بدن نیز مرتبط است، ولی اندازه گیری آن خیلی آسان تر است.

BMI روش استانداردی برای تعیین چاقی در بزرگسالان و افراد بالغ است ولی در مورد كودكان، صد در صد تایید شده نیست.

بعضی مراقبین بهداشت بیان می كنند اگر BMI كودك بیشتر از 5 درصد BMI كودكان هم سن و هم قد خود بود، دچار چاقی است( بعضی ها 10 درصد یا 15 درصد می گویند ). در مورد افراد بالغ اگر BMI بیشتر از 30 باشد، نشانه چاقی است.

برای محاسبه BMI كودك بایستی به صورت زیر عمل كنید :
1- وزن كودك را با یك وزنه مناسب اندازه گیری كنید.

2- قد كودك را با یك متر بسنجید و مقدار قد را (بر حسب متر)، در خودش ضرب كنید.

3- وزن كودك را كه بر حسب كیلوگرم است بر عدد حاصل از مجذور قد، تقسیم كنید.برنامه ی غذایی


مشکل عمده در برنامه ی غذایی کودکان دچار چاقی و اضافه وزن، دریافت کالری اضافه است. بسته به شدت اضافه وزن، مداخله تغذیه ای می تواند اصلاحی در برنامه غذایی ایجاد کند. آن چه در دوره ای کوتاه مدت سبب کاهش وزن می گردد مقدار تام کالری دریافتی است و نه محتوای برنامه ی غذایی.
چربی: هدف اصلی تغییر برنامه ی غذایی بوده است. زیرا دارای بیشترین چگالی انرژی است. مهم ترین هدف برنامه ی غذایی با چربی پایین و کالری کاهش یافته است. اصل بر آن است که مصرف کربوهیدرات های مرکب و غیرغذایی را با خوردن میوه، سبزی ها و حبوباب با پوست افزایش و در عین حال مصرف غذاهای پر انرژی دارای محتوی چربی بالا را کاهش دهیم.
کربوهیدرات ها: قندهای ساده به ویژه نوشیدنی های شیرین منبع مهم کالری است. در کودکان و نوجوانان چاق کنترل برنامه ی غذایی افزایش یافته خطر ایجاد عوارضی چون انواع آرتیمی سنگ های کیسه صفرا و احتمالا بدتر شدن فیبروز در زمینه های هپاتیت چرب غیرالکلی را به همراه دارد و باز نیازمند اصلاح شیوه ی زندگی در بلند مدت به منظور جلوگیری از وزن گرفتن دوباره می باشد.


فعالیت بدنی راهی مهم در پیشگیری از بیماری است ولی معمولا به خودی خود در دستیابی به کاهش وزن کافی نیست. 30- 45 دقیقه ورزش متوسط باعث سوزاندن 150 کالری می گردد، در حالی که در مقایسه، کاهش 500 کالری در روز با تغییر برنامه ی غذایی توصیه شده است. ولی فعالیت بدنی نقش هم افزا دارد.
اصلاح رفتار: ابزاری جهت چیره شدن بر موانع موجود در راه ایجاد تغییر برنامه ی غذایی و فعالیت فراهم می آورد. رفتار درمانی بخش مهمی از سامان دهی موفقیت آمیز وزن بدن را تشکیل می دهد.

Cialis pills
سه شنبه 23 مرداد 1397 12:52 ق.ظ

Good forum posts. Thanks a lot.
we recommend cialis info cialis 05 cialis 5mg prix estudios de cialis genricos generic for cialis cialis rezeptfrei acquisto online cialis cialis 20mg estudios de cialis genricos how to purchase cialis on line
Generic for viagra
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 02:06 ق.ظ

Superb stuff. Cheers.
buy viagra online uk no prescription buy herbal viagra viagra uk buy online buy viagra australia usa viagra online viagra usa online tadalafil buy real viagra online without prescription buy viagra next day delivery uk buy viagra for women
Cialis generic
یکشنبه 19 فروردین 1397 01:53 ق.ظ

This is nicely put. .
purchase once a day cialis cialis canada click here cialis daily uk cialis savings card sialis cialis canadian drugs cialis reviews cialis uk next day acheter du cialis a geneve cialis super kamagra
Cialis 20 mg
جمعه 3 فروردین 1397 05:05 ق.ظ

Thanks. Excellent information!
cialis official site try it no rx cialis only best offers cialis use we recommend cialis info recommended site cialis kanada cialis patent expiration cialis pills price each comprar cialis 10 espa241a viagra vs cialis acquistare cialis internet
How does Achilles tendonitis occur?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 06:21 ق.ظ
Everyone loves what you guys are usually up too.
Such clever work and reporting! Keep up the good
works guys I've included you guys to my blogroll.
How do you get rid of Achilles tendonitis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 07:15 ق.ظ
Good day I am so grateful I found your blog, I really
found you by accident, while I was browsing on Askjeeve for something else,
Regardless I am here now and would just like to say thanks for a marvelous
post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to
read through it all at the minute but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do
keep up the excellent jo.
Foot Complaints
جمعه 13 مرداد 1396 04:48 ب.ظ
Nice weblog right here! Additionally your website rather a lot
up very fast! What web host are you the use of?
Can I am getting your associate link in your host?
I want my website loaded up as fast as yours lol
Robyn
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:36 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.

Look advanced to far added agreeable from you! However,
how can we communicate?
low vitamin d foot pain
چهارشنبه 21 تیر 1396 03:47 ق.ظ
Hello, Neat post. There's a problem with your website in web explorer,
may test this? IE still is the market chief
and a big section of other folks will leave out your fantastic writing due to this
problem.
Cindi
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:13 ق.ظ
Hey there! I understand this is sort of off-topic however I had to ask.
Does operating a well-established blog like yours take a large amount of work?
I'm completely new to operating a blog however I
do write in my diary everyday. I'd like to start a blog so I can easily share my own experience and feelings online.
Please let me know if you have any kind of ideas or tips for new aspiring bloggers.
Thankyou!
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 01:45 ق.ظ
Hi there friends, its fantastic post regarding tutoringand fully defined, keep it up all the time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

متخصص اطفال و نوجوانان-دارای بورد تخصصی-عضو انجمن پزشکان کودکان ایران-عضو پزشکان قرداد داخلی بیمارستانهای فوق تخصصی نجمیه و بقیه الله
مدیر وبلاگ : دکتر علی اصغر کاظمی نژاد

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان